home

erb I Zakladatel I Obnovitel I Mučednici I mariáni v Brumově I odkazyposlání

home

 

Život blahoslaveného arcibiskupa
Jiřího Matuleviče

 
bl. Jiří Matulevič

Svatá  církvi katolická, pravdivé království Kristovo na zemi, moje lásko. 
Jestli na Tebe zapomenu, ať zchromne moje pravice, ať se mi přilepí jazyk k patru,
jestli na Tebe nebudu myslet, jestli Tě nebudu považovat za svoji milovanou Matku, 
za největší radost,
 
ať to volání je stálým voláním mého srdce.

Po ukončení střední školy, na podzim roku 1891 Jiří vstoupil do kněžského semináře v Kielcach. S horlivostí se věnuje studiu i práci na vlastním charakteru. Toto období však trvalo pouze dva roky, poněvadž carská vláda seminář v roce 1893 zavřela, část profesorů v čele s rektorem P. Pavlem Sawickým odvezla na Sibiř. Klerici se rozmísťují do jiných seminářů. Kielecký biskup Tomasz Kuliński nasměřoval Jiřího do semináře ve Waršawě. Tam bohoslovec Jiří pokračuje ve studiu a ve formaci. Mezi kolegy našel mnoho neobyčejných lidí jako například Antoniho Cieplińského, pozdějšího generálního vizitátora a nebo Jindřicha Przeździeckého, pozdějšího biskupa podlaského, kteří ho velmi pozitivně ovlivnili a také usnadnili studium polské literatury. Díky vytrvalé práci a duševní síle se vyznamenával ve studiu i v chování, což způsobilo, že vedení semináře ho poslalo ještě před vysvěcením na speciální studia do Petrohradu. V duchovní akademii pobýval čtyři roky 1895-1899.

                Tady 20.11.1898 z rukou biskupa Karola Niedziałkovského obdržel kněžské svěcení a o několik měsíců později titul magistr teologie „De iure belli et pace aeterna“. Do Kielc se vracel naplněn radostí z dosažených výsledků, ale především z dosáhnutí cíle, po kterém toužil i přes všechny těžkosti už od dětství - byl knězem. S elánem mladistvého srdce se začal věnovat kněžskému povolání.

                3. 8. 1899 se ujal povinností kaplana ve farnosti Daleszyce u Kielc, ale brzy se ozvala s dvojnásobnou silou dávná bolest v noze. Po několika měsících práce opouští farnost a vydává se do Kreuznach v Německu s cílem podstoupit léčebnou kůru. Současně je nominován na další teologická studia do švýcarského Fryburgu. Choroba jej ale přinutí jít do nemocnice. Tady doktoři ve starém a pořád se obnovujícím utrpení rozpoznali tuberkulózu kostí. Nemocný se podrobuje operaci, která na několik let zlepší jeho zdravotní stav. P. Matulewicz se vrací ke studiu na univerzitě, které korunuje v roce 1902 doktorátem teologie za práci „Doctrina Russorum de statu iustitiae originalis“. Dílo se setkalo s velkým zájmem západních teologů. V roce 1902 se P. Matulewicz vrací do Kielc se vzděláním, které v té době nebylo snadné získat jako kněz pod ruskou okupací. Koncem tohoto roku začal přednášet latinu a kanonické právo v semináři v Kielcach. Po dvou letech jej návrat nemoci přinutí k odjezdu do Waršawy s úmyslem podstoupit léčení v městské nemocnici. Zdravotní stav je velmi vážný a nedostatek finančních prostředků znemožňuje intenzívní léčení. V těžké situaci mu pomáhá Józefa Chudzyńska, představená sester služebnic Ježíše. Bere nemocného do ústavu svaté Cecílie Plater-Zyberk ve Varšavě, kde mu starostlivá péče a účinná ale bolestivá léčba doktorem Sawickým vrací zdraví. Léčení trvá až do roku 1907. Pokud mu jeho zdravotní stav dovoloval, P. Matulewicz zpovídal učitelky, vedl konference a exercicie. Byl už tehdy zkušeným duchovním vůdcem, přitahoval lidi, kteří toužili po hlubším duchovním životě. Byly mezi nimi i členky tajného řádu o. Honorata Koźminského, se kterým byl P. Jiří dlouhá léta ve spojení. Také se věnoval diecézním kněžím, organizovaných podle jeho rad v tajném společenství mariánských kněží. Tito kněží chtějí vést řeholní život v chudobě a asketicky. P. Matulewicz věnoval hodně úsilí také pedagogické a osvětové práci mezi mládeží.

                Nejvíce svých sil věnoval v té době práci mezi dělníky. Chránil je před hledáním falešných řešení společných problémů, které byly v rozporu s naukou církve. Vysvětloval jim tuto nauku a objasňoval jim jejich práva.  Spolu s P. Marcelim Godlewským založil v roce 1905 Společnost křesťanských dělníků a vydával pro ně časopis. V roce 1907 pomáhal zorganizovat ve Waršawě tzv. Sociální kurzy, které měly za cíl popularizaci nauky církve. Účastnilo se jich více než 700 osob a referáty přednášeli nejvýznamnější sociální vědci a činitelé ze všech polských krajů mezi nimi také Wlodzimierz Czerkawski z Jagelonské univerzity, P. Piotr Wawrzyniak z Poznaně a jiní. P. Matulewicz přednesl několikahodinový referát „Křesťanská teorie vlastnického práva“ o kterém cenzor jeho rukopisů beatifikačního procesu řekl, že i „po padesáti letech neztratil na aktuálnosti, navíc nabyl ještě většího významu“.  Rok poté zorganizoval stejný kurz v Kovně, kde pronesl také několik referátů. Na podzim roku 1907 dostává pozvání do Petrohradu, kde se na nově otevřené Duchovní akademii ujímá katedry sociologie. S veškerou energií se oddává hlásání společenské doktríny podle encykliky Lva XIII. „Rerum Novarum“. Obsah přednášek i osobnost profesora uchvacuje studenty, a hodně z nich touží psát svoje magisterské práce pod jeho vedením. Aby utlumil jejich mladistvý zápal, nechá je přemýšlet o jiných oblastech teologie a o potřebě specializace se v nich. P. Aleksander Wóycicki, rektor univerzity Stefana Batorego ve Wilně říka o vlivu P. Matulewicze na studenty Duchovní akademie: „V P. Matulewiczowi se snoubili krásný charakter, moderní věda, takt i oddanost ideí. Díky těmto hodnotám získal mimořádnou autoritu a sympatie akademiků, kterou už dávno nikdo neměl od doby rektora P. Symona... Žádný z jeho nástupců neměl takový vliv na mládež jako on.“ V roce 1909 se P. Matulewicz ujímá přednášek z dogmatiky a rok poté je mu svěřena funkce prorektora akademie. V Petrohradě je P. Matulewicz zpovědníkem řeholnic a studentů z gymnázia Sv. Kateřiny. Jako moudrý a zkušený zpovědník získává velkou popularitu. Během svého působení v Petrohradě se také zabýval (kromě vědecké a pedagogické práce) záchranou řeholního života na území podrobeném Rusku.

                Hmatatelný příklad vymírání řádů měl ve svých rodných končinách, kde jako dítě viděl v kláštěře několik řeholníků, z nichž zůstal pouze jeden, generální představený o. Wincenty Sękowski. Vláda nesouhlasila s přijímáním kandidátů, zbývalo proto vést řeholní život ve skrytu.

                Mnoho let pozoroval P. Matulewicz činnost tajných shromáždění na území Polska, pobýval mezi nimi, pro některé z nich vypracoval konstituce. Inspiroval se příkladem řádů založených o. Honoratem a hledal způsob  záchrany Řádu mariánů.

1 2  3 4 5